Ny bok om digital marknadsföring

Annelie Fredriksson, vår digitala marknadsföringsspecialist, har nyligen släppt en bok inom ämnet Digital Marknadsföring. Hon har arbetat dedikerat med Amakers kunder och uppdrag om dagarna och hängivit sig åt bokskrivande på kvällarna. Under en kafferast tog vi tillfället i akt att höra mer och ställde ett par frågor om boken.

Spännande med en bok om digital marknadsföring, vilka marknadsföringskanaler lyfter du i din bok?

I stort sett samma marknadsföringskanaler som vi arbetar med på Amaker, det vill säga de flesta. Jag har dock valt att fördjupa mig på vanligt förekommande kanaler, det vill säga sökmotormarknadsföring, marknadsföring på sociala medier, (programmatic) display och även betalda (och förtjänade) samarbeten såsom affiliates och influencer marketing. Jag har skrivit om både organiska och betalda aktiviteter, men på ett övergripande plan där syftet har varit att tydliggöra varför företag använder olika kanaler och när. Olika kanaler tar sig olika uttryck och form. Det handlar alltså inte enbart om att tillämpa olika kanaler för att de finns utan även ha en förståelse för varför de tillämpas. Det är viktigt att ha tydliga marknadsmål som anspelar på företagets affärsmål och planera för kanalerna utifrån de branding - eller performanceresultat som är önskvärda.

Vad vill du då ge för tips till Amakers kunder?

Var noggranna med grunderna. Sätt en tydlig målbild och arbeta utifrån den. Säkerställ att det finns en plan för uppföljning och var öppna för att strategin kan revideras när som helst. Trots att det finns en hel del praxis och tidigare väldokumenterade business cases att förhålla sig till, var inte rädda för att testa er fram. Den digitala marknadsföringsbranschen är snabbrörlig och det dyker ständigt upp nya råd och rön och möjligheter - och barriärer - vilka företag behöver anpassa sig efter. Vi på Amaker förespråkar ju ofta en testbudget, det vill säga en budget som kan användas till olika test & learn aktiviteter under budgetperiodens gång, och det tycker jag är väl värt att väva in i ens marknadsföringsstrategi.

Finns det något mer i boken som du önskar lyfta?

Under de senaste trettio åren har den digitala utvecklingen gått snabbt och marknadsföring och kommunikation har blivit allt mer digital och samtidigt mer komplex. Det finns dock återkommande delar inom både digital och traditionell marknadsföring som är beständiga och en av dessa beständiga beståndsdelar är kunden. Marknadsföring handlar om att bemöta kundbehov och kunden står i fokus. Det är viktigt att förstå sin målgrupp och befinna sig på de utrymmen och marknader där målgruppen finns - i så stor utsträckning som möjligt. Internet är en gigantisk digital marknadsplats med många olika aktörer. Säkerställ att ni som företag äger ert varumärke där ni kan på Internet för att försäkra er digitala närvaro. Ni vill inte att en konkurrent eller annan aktör skapar en social mediaprofil i ert namn eller köper “ert” domännamn innan ni har hunnit med det.

Något annat du vill tillägga?

Kort och gott, jag hoppas att boken kan underlätta för planering och tillämpning av digital marknadsföring - och att den även ger värdefulla insikter till de marknadsteam som är beställare av digital marknadsföring.

Boken finns till försäljning här

Föregående
Föregående

Henrik Wallin och Lovisa Swärd till Execute Media

Nästa
Nästa

Hypoteket väljer Amaker som digital byrå